Joop de Hondt

Joop de Hondt viel meteen op tijdens de fotografenavond in Arti Amicitea, kunstenaars sociëteit in Amsterdam. Ondanks dat zijn werk klein was afgedrukt kwam zijn werk groots en met veel durf over. De combinaties in de loopbaan van Joop zijn bijzonder en Mix Art ziet er niet van op dat juist die mix van achtergronden Joop is gekomen tot zijn huidige werk. Joop de Hondt studeerde filosofie, maakte carrière in de IT en als editor. En heeft zich daarna toegelegd op de fotografie. Het grafische, maar toch het mysterieuze waarbij altijd het vraagstuk blijft zweven maakt dat zijn fotografie nooit saai is! Het soms weglaten en kleine zaken een podium geven maakt zijn fotografie spannend en goed! Daarom verwelkomen wij Joop met veel plezier bij Mix Art!

Mix Art ontdekte Maarten Ketelaars op de eindejaar-presentatie van de Fotoacademie in Amsterdam. Zijn werk viel meteen op. Het dringt niet direct tot je door omdat de techniek, de manier van fotograferen niet direct rijmt met wat je verwacht van een fotograaf. De randen zijn rafelig, de beelden donker en mysterieus. Maar roepen wel direct een emotie op. En wakkeren met een noodgang je fantasie aan. Het kan alle kanten opgaan, of je nu in het sprookjesachtige terecht wilt komen of in een spannend verhaal, het verhaal wat Ketelaars wil vertellen is fascinerend en vooral inspirerend. Zijn werk balanceert tussen esthetische verantwoorde fotografie en vrije expressie. De techniek die Ketelaars gebruikt is nieuw. Hij gebruikt de bovenste laag (emulsielift) van een foto, die transparant is. En deze plakt hij op het doek/papier. Omdat de emulsielift snel droogt, moet er ook snel geplakt worden waardoor Ketelaars de materie het werk laat doen. De foto bepaalt zelf zijn vorm. Zoals Ketelaars zelf vertelt; ‘juist door deze beperkingen heb ik een voorliefde voor deze techniek ontwikkeld’. ‘Het staat voor mij symbool voor het leven’. Het werk gaat vooral over dromen uit laten komen, maar zelfs als we dat doen komt het nooit uit zoals we dat zouden willen. Maarten is van huis uit docent, en heeft veel ervaring met pubers. Toen Mix Art sprak met Maarten in de voorbesprekingen, vertelde Maarten over alle wensen en dromen van de jonge mensen waar hij meewerkt. De strubbelingen, de vraagstukken waar jongeren mee worstelen. En dat hij als docent daar een weg in heeft gevonden, niet alleen als docent maar ook als medestander en coach. Die levenswijsheid is ook terug te vinden in zijn werk. Een filosofische inslag. Mix Art is daarom trots dat Ketelaars onderdeel uitmaakt van de collectie.

Berber Knol

Berber Knol kwam Mix Art tegen op de eindpresentatie van de AHK in 2015. De onderwerpen; vrouwelijkheid, schoonheidsidealen en wat dat betekent in een Westerse maatschappij spreek Mix Art aan. Je hoeft alleen al in gesprek te gaan met de vrouwen in je eigen omgeving. Jong, ouder of oud, elke vrouw voelt haar eigen onzekerheden. Vooral de opgroeiende meisjes, jonge vrouwen houden zich vast aan een ideaal die niet haalbaar is. Je schikken naar de modebladen, modellen en wat film en tv sterren vasthouden is voor een meisje, jonge vrouw een weg die moeilijk te bewandelen is en waar veel onzekerheden bij komen kijken. Berber Knol onderzoekt deze grens, een grens die soms pijnlijk is. Het vraagstuk, waarom een maatje 36 en niet zijn wie je bent? Schoonheid komt immers van binnenuit, daarom is het werk van Berber Knol een liefdevol protest tegen ons Westers schoonheidsideaal. Berber Knol studeerde Beeldende Kunst aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten en mocht Berber deelnemen aan de groepsexpositie van het geweldige GUP magazine (New Dutch Photography), waar ook in het magazine GUP een boekpublicatie te lezen was in december 2015.

Martijn den Ouden

Eindelijk, Martijn den Ouden maakt onderdeel uit van Mix Art. Mix Art heeft Martijn den Ouden altijd in de gaten gehouden, toen de mogelijkheid zich voordeed om een samenwerking aan te gaan heeft Mix Art direct deze kans gepakt. Eerst ontstond het door een werkje wat per toeval voorbij kwam, en  Mix Art zichzelf trakteerde door dit werkje aan te kopen. Wat Mix Art als eerste raakte in het werk van Martijn den Ouden is altijd een vorm van melancholiek, absurdisme maar ook een oog voor detail en poëzie. Ook geeft het werk, verwarring en doet het je vaak omdenken vanwege de direct ziende vraagstukken. Een herkenbaar talent, jaloersmakend talent. Want Martijn den Ouden, is niet alleen een goed kunstenaar maar ook dichter. En die combinatie is goed voelbaar in het werk van Martijn. Martijn den Ouden studeerde aan de Rietveld Academie, waar hij de studierichting beeld en taal volgde. In 2010 verscheen zijn debuut “Melktanden” bij uitgeverij Querido, volgens de stichting Poezieclub “Het boeiende debuut van het jaar”. In 2013 verscheen ook beeldend werk van Den Ouden in HP/De Tijd. Dit jaar zal zijn derde gedichtenbundel verschijnen bij Querido.

Alex de Groot

Gevoelsmatig kent Mix Art Alex de Groot al jaren. Sinds december 2015 is het contact in een korte tijd uitgegroeid tot een vriendschap. Vanaf de 1e ontmoeting, was er een klik. Alex maakt mooie beelden, beelden die direct te herkennen zijn als een de Groot. Alex speelt veel met licht, veelal met minder scherpte, vaak bijzondere composities. Composities die veelal klassiek ogen maar toch eigentijds en tijdloos zijn. De portretten zijn altijd pakkend en laten precies de persoon zien die je behoort te zien. Zonder poespas, snel geschoten en absoluut geen manipulatie. Herman Brood, Jan Wolkers, Jan Cremer, Remco Campert, Kees van Kooten, Junkie XL, Oliver Stone, Armando e.v.a. hebben voor zijn camera gestaan. Tijdens ons laatste etentje vertelde Alex dat Rutger Hauer en Keith Richard nog op zijn wenslijstje staan. Het zijn dus veelal karakteristieke hoofden die zijn voorkeur geven. Naast portretten heeft Alex series landschappen, naakten en experimenteel werk. Alex studeerde af aan de fotoacademie in 1991, cum laude met foto’s van Herman Brood (gebruikt op 1 van de Herman Brood cd's). Met Herman Brood heeft Alex veel projecten gedaan, en een tijdje meegedraaid met zijn band Wild Romance. Alex heeft een fijne splitsing qua karakter. Aan de ene kant is hij verlegen, nuchter en staat hij met beide benen op de grond en schrijft hij zelfs gedichten en aan de andere kant is hij rock and roll. Dat is precies zoals je zijn foto’s kunt omschrijven! Voor Mix Art geen portretten maar naakten, nieuw werk van Alex de Groot. Een selectie waar we trots op zijn, kwetsbaar en liefdevol werk waar vrouwelijk schoon volledig tot zijn recht komt.

Ronald Offerman

Ronald en Mix Art hebben een bijzondere relatie, ontstaan vanuit vriendschap, gezamenlijke interesses maar ook veel overeenkomsten betreffende karakter en achtergrond. Ronald Offerman is bij tijd en wijle no nonsens en nuchter maar heeft ook als eigenschap zaken mooi te kunnen verwoorden op papier. Of dat met verf, woorden of op het podium is, niets is hem vreemd en gaat hem goed af. Wat ook mooi is, dat Ronald alles vanuit het hart doet, en dat zijn kunsten meestal iets autobiografisch hebben. Dat is het leuke, je herkent altijd een beetje Ronald. Ronald is oprichter van de Blaffende Honden, een theater/muziekgroep die je all over Amsterdam en omstreken tegen kunt komen. Ronald Offerman heeft div. gedichtenbundels uitgegeven, heeft momenteel een one man show in theater het Perron, en doet hij performances in div. culturele instellingen. Daarnaast schrijft Ronald columns, is organisator van dichtmiddagen en is Ronald de beroemdste barman in Amsterdam. Op diverse plekken in Amsterdam heeft Ronald geëxposeerd, voornamelijk in div. OBA’s en zijn eigen geliefde cafe Eijlders.

Willem Wernsen

Willem Wernsen, waar zal ik beginnen, er is veel om op te noemen. De foto’s van Willem vielen direct op, de 1e keer op het fotofestival Naarden. De serie die daar te zien was; China Factory Workers, riekte naar meer. Mix Art Gallery heeft een serie foto’s geselecteerd uit de serie Behind the great wall. Dit in samenspraak met de expertise van Willem. Foto’s met allen een verhaal, foto’s waar direct allerlei vragen naar boven komen. Foto’s die ontroeren, maar vooral prikkelen. Wat gebeurd er op die foto, waar en waarom? Dat is wat fotografie moet doen naast een emotie genereren en een mooi beeld laten zien, mag het nooit vervelen. En dat doen deze foto’s in de ogen van Mix Art Gallery niet.

De foto’s van Willem kenmerken een sterk sociaal documentaire karakter, waarbij liefde en interesse voor mensen centraal staan. Zoals Willem zelf schrijft in de catalogus Behind the great wall, mijn belangstelling voor het vastleggen van mensen en het alledaagse, waarin vooral de kleine gebeurtenissen mij interesseren.

Willem Wernsen is een oude rot in het vak, Willem fotografeert al vanaf 1980 en heeft meerdere uitgave en exposities op zijn naam staan. En heeft al veel waardering op zijn naam staan.

Mathijs Sterrenburg

Mathijs Sterrenburg kwam ik tegen in een leeg klaslokaal van de Hogeschool voor de Kunsten Amsterdam. Tenminste leeg in de zin van geen leerlingen. Uiteraard deelde Mathijs zijn ruimte, maar alle studenten zaten in de zon. Behalve Mathijs, het intrigeerde meteen want er stonden allemaal zaken die ik niet direct begreep. Nadat Mathijs begon te praten over zijn project was ik verkocht. De combinatie van wetenschap, de gevaren van computers en de uitkomst daarvan. Uiteraard met goed onderzoek vooraf. Naar aanleiding van onderzoek bij muizen die leven op een vuilnisbelt in Brazilië, een vuilnisbelt waar alleen digitale producten worden gedumpt, heeft Mathijs het zelfde gedaan maar dan met een computervirus. Door middel van het creëren van een computervirus, en dit virus programmeren als een opgroeiend mens, van baby naar volwassenen creëer je het zelfde effect als wat er ontstaat bij de muizen op de vuilnisbelt. Uit dit onderzoek ontstaan digitale volgroeide mensen.

Mathijs Sterrenburg is afgestuurd als docent beeldende kunst/vormgeving en grafisch vormgever. Mathijs werkt naast zijn kunstenaarschap ook als mediavormgever, grafisch ontwerper, webdesigner en 3D ontwerper.

Rogier van het Slot

Rogier van ’t Slot (1973) is afgestudeerd aan de Fotoacademie  Amsterdam in mei 2015.

De werken van Rogier zijn ontstaan uit een belangstelling voor de maatschappelijke spanning tussen orde en wanorde, tussen geoorloofd en ongeoorloofd en tussen binnen en buiten de lijnen. De rode draad daarin is de persoon, de persoonlijke ruimte, het kader en de keuzes daarbinnen. 

“Ik speel daarbij met mijn eigen worstelingen, worstelingen zoals velen die hebben. In al mijn projecten onderzoek ik mijn eigen dualiteiten door naar andere te kijken. Om deze gelaagdheid weer te geven maak ik gebruik van diverse soorten foto- en filmapparatuur, waaronder polaroid, Super8, analoog en digitale camera.”

Mix Art Gallery leerde Rogier kennen op de eindexamenpresentatie van de Fotoacademie en was direct gefascineerd. Werk met veel intimiteit, ontroering en met zorg gepresenteerd. Zonder Rogier gezien te hebben krijg je meteen een beeld van de fotograaf. Erg knap gedaan!